reflecktion

Jag kommer antagligen att ångra att jag har skrivit det här men det är på kanske på tiden att jag får det skrivet och sagt:

Jag avskyr det när jag börjar ifrågasätta mig själv, mitt kunnande, tänkande, talanger, förmågor och färdigheter. Jag hatar det när jag frågar av mig själv om jag är redo för allt och inget och jag svara tyst tillbaka att jag inte vet. Ibland önskar jag att min hjärna hade en inbygg mute-funktion med vilken en enda tanke skulle tysta det evigt löpande bandet av  “nähä, joho” som spelar om och om i hjärnan på mig, endast för att unna mig en sekund under vilken jag skulle kunna rensa och omorganisera mitt tänkande. Jag vet att det här är inte möjligt och att det enda sättet för mig att få tyst på den inre rösten är att övertala och övertyga mig själv om att det finns en legitim orsak till att jag finns i den livssituationen där jag finner mig och att jag måste hålla på det något på det rätta viset, för hur skulle jag annars befinna mig här?

Eller hur?

Eller föreställer jag mig saker?

Men nu, för en gångs skull,  säger jag hepp, stanna upp och  jag tystar den inre, min, gnälliga röst genom vilken jag försöker övertala mig själv att jag inte är tillräckligt bra eller tillräckligt nog. För att för någon orsak är jag på den rätta stigen, på väg dit vart jag vill med mig själv och med mitt liv. Det är nog, åtminstone för mig.

De enda stunderna i mitt liv då jag känner mig ens smått skitsofrenisk av mig, fastän jag inte är, är precis vid perioder som liknar dessa. Det bästa är att veta jag är inte den enda som utsätter mig för denna brutala självkritik, att det finns andra, fler andra, som tänker likadant om sig själva och att dessa människor kan identifiera sig med liknande tankar. Kanske det är en av de ljuvligaste sakerna som tillhör mänskligheten – det finns få saker man är fullständigt ensam om. 

r

 

Drop A Line or Two, or as They Say, Leave A Comment

